Monday 23 November 2015

GALERI SENI PAHANG

Lokasi bangunan pada mulanya dilancarkan pada tahun 2006 oleh Dato 'Maznah binti Mazlan, Pahang Pengerusi Jawatankuasa.

Galeri Seni Pahang bangunanDan
pada bulan Mei 2007, kerajaan negeri, dengan kerjasama Balai Seni Lukis Negara (Balai Seni Lukis Negara), membuka galeri untuk lawatan orang ramai.

Mohamad Ismadi Sallehuddin, graduan Universiti Teknologi Mara dalam bidang seni, telah dilantik sebagai Kurator pertama galeri. Merupakan seorang pelukis, beliau mempunyai karya-karya beliau dipamerkan dan dijual bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di negara-negara seperti Jerman, Perancis dan Australia.


Antara objektif penubuhan Galeri Seni Pahang adalah untuk membangunkan satu saluran di mana karya seni oleh artis-artis Pahang tempatan boleh tunjuk pada tahun ini melibatkan dan dipamerkan.karya-karya seni oleh artis pahangDan mudah-mudahan sudah tentu ia akan mempromosi, memupuk dan mengembangkan minat yang lebih besar oleh orang ramai dalam seni tampak seperti lukisan, arca, lakaran dan lukisan tempatan yang lain dan kerja-kerja seni.


Malah, karya seni oleh terkenal Pahang artis menggambarkan pelbagai genre dan kepakaran kini dipaparkan dalam bangunan ini. Abstrak dan semi abstrak, realisme moden, potret, landskap, batik, dan lain-lain gaya, media dan kategori karya-karya seni yang dapat dilihat dan dihargai.




 Balai seni pahang






antara act yang terdapat di galeri seni pahang


No comments:

Post a Comment